Spel
Spel is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Maar spelen gaat niet altijd vanzelf, daar hebben ze jou als leraar bij nodig. Maak een duidelijk onderscheid tussen samen spelen, de kinderen iets te leren tijdens het spelen en vrij spel!
Speel-O-theek
We zijn lid van de Speel-O-theek TufTuf in Utrecht en kunnen daar steeds voor een aantal weken speelgoed lenen!
Natuurlijk zijn jullie super zuinig en voorzichtig met het speelgoed van Q-Dreams. Graag ook deze verantwoordelijkheid nemen voor de geleende materialen en zorgen dat mocht je een kind zelfstandig laat spelen, altijd zorgt dat het heel en compleet blijft en in die staat ook weer teruggezet wordt!
Memory
Probeer de regels van memory aan te leren door te beginnen met 2x2 setjes kaarten.
Vormenstoof
We hebben diverse vormenstoven waarbij de kinderen vormen kunnen leren herkennen en haar motoriek kan ontwikkelen.
Lottino
Zoek alleen de afbeeldingen die voorkomen op het legbord wat de kinderen voor zich hebben en geef hun een kaartje (1 voor 1). Ze moeten dan het kaartje goed neerleggen op haar legbord.
Eventueel later moeilijk te maken door ook af en toe een kaartje te geven die NIET op het legbord voorkomt. Ze moeten dan het kaartje aan jou teruggeven.
Zorg voor een duidelijk begin en einde ter onderscheiding van het zelf rommelen met de kaartjes. De kinderen mogen niet op de kaartjes bijten!
Ballen
We hebben diverse ballen; harde, zachte, met geluid, met noppen etc.
Je kunt allerlei activiteiten bedenken met een bal, zoals over- en weer rollen of gooien, maar ook bijvoorbeeld het omver gooien van blikken (zie het spel blikgooien in de kast). Geef het balspel wel regels, een begin en een eind.
Puzzelen
De kinderen kunnen, soms zelfstandig, de houten insteekpuzzel met dierengeluiden of een van de andere puzzels maken.
Sorteerspellen
De kinderen kunnen de juiste kleur beertjes in de juiste bakjes sorteren of de juiste kaartjes in het juiste vakje doen bij de sorteerbox.
Sensopatisch spel
Senso staat voor zintuig en pathisch voor beleven, dit spel draait dus om het zintuiglijk beleven. Vaak is het het spelen met materialen zonder vaste vorm zoals zand, water, scheerschuim, kralen, peulvruchten en nog veel meer! Het leert kinderen o.a. vind ik dit fijn? Wat vind ik niet fijn? Sensopathisch spel kan erg rustgevend zijn en terwijl ze aan het knoeien zijn kunnen kinderen allerlei emoties en gebeurtenissen verwerken. Daarnaast oefenen ze hun motoriek tijdens het spelen, friemelen, scheppen, pakken, schenken, noem maar op. Lekker creatief bezig zijn dus, zonder dat het gaat om het eindresultaat.
Bij sensopathisch spel kan het voelen centraal staan, maar ook het zien, horen, ruiken of proeven of het samen maken van sensory bottles.