Taal
Voorlezen
Voorlezen draagt bij aan de taalontwikkeling van kinderen. Probeer de kinderen soms ook actief te laten meelezen zoals het laten zoeken naar plaatjes (ze moeten dan ook goed naar de opdracht luisteren), het drukken op geluidsknoppen of kinderen via hun spraakcomputer het bijbehorende plaatje of woord laten zoeken.
Voorlezen Plus
Verdiep je ook eens in Voorlezen Plus, oftewel voorlezen met extra dimensie/ondersteuning in beleven en maak zelf een Voorlees Plus (Multi-Sensory Storytelling) boek!
Je kunt het thema dan ook op meerdere manieren tijdens de dag terug laten komen; bijvoorbeeld door
- ook een bijpassende tekening te downloaden en in te kleuren
- te zingen en dansen in het thema
- het boek met gebaren te bekijken
luisterboek Assepoester van Prokofjev
Om de kinderen kennis te laten maken met klassieke muziek, kijken en luisteren we naar het verhaal achter de muziekstukken van ‘Assepoester’ van Prokofjev, verteld en geïllustreerd in een prachtig vormgegeven prentenboek.
Gebarentaal
Er is een tijdelijk account bij Lotte en Max.
website: www.lottemax.nl
email: mkuyper@gmx.net
wachtwoord: Qdreams
Er zijn ook 2 DVD’s van Lotte en Max en een DVD van kinderliedjes met gebaren van het Gebarencentrum.
website: www.lottemax.nl
email: mkuyper@gmx.net
wachtwoord: Qdreams
Er zijn ook 2 DVD’s van Lotte en Max en een DVD van kinderliedjes met gebaren van het Gebarencentrum.
Tellen t/m 5
Het is leuk om spelenderwijs met de kinderen te leren tellen.
Door ‘tel’liedjes;
- Hoedje van papier. (één, twee, drie, vier, hoedje van, hoedje van. Één, twee, drie, vier, hoedje van papier)
- Berend Botje. (één, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, waar is Berend Botje gebleven? Hij is niet hier, hij is niet daar, hij is naar Amerika)
- Verstoppertje van Woezel en Pip. (acht, negen, tien, wie niet weg is, is gezien. Zoek toch snel een beter plekje, want ik kan je nog steeds zien.)
- Vier kleine visjes. (vier kleine visjes zwommen naar de zee. Moeder zei: ‘ik ga niet mee. Ik blijf liever in die goeie ouwe sloot. Want in de zee zwemmen haaien en die bijten je… ‘ Blub, blub, blubbedieblub)
- Leerplezier Tellen Liedje van Fisher-Price. Fragment: één, twee, tel met me mee. Drie, vier, de deur is hier.
- Door DVD ‘Lezen & tellen’ van Sesamstraat te bekijken.
- Door herhaling van zelf steeds voor bepaalde dingen af te tellen.
- Hoedje van papier. (één, twee, drie, vier, hoedje van, hoedje van. Één, twee, drie, vier, hoedje van papier)
- Berend Botje. (één, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, waar is Berend Botje gebleven? Hij is niet hier, hij is niet daar, hij is naar Amerika)
- Verstoppertje van Woezel en Pip. (acht, negen, tien, wie niet weg is, is gezien. Zoek toch snel een beter plekje, want ik kan je nog steeds zien.)
- Vier kleine visjes. (vier kleine visjes zwommen naar de zee. Moeder zei: ‘ik ga niet mee. Ik blijf liever in die goeie ouwe sloot. Want in de zee zwemmen haaien en die bijten je… ‘ Blub, blub, blubbedieblub)
- Leerplezier Tellen Liedje van Fisher-Price. Fragment: één, twee, tel met me mee. Drie, vier, de deur is hier.
- Door DVD ‘Lezen & tellen’ van Sesamstraat te bekijken.
- Door herhaling van zelf steeds voor bepaalde dingen af te tellen.